الأربعاء، 11 يوليو 2012

فيه حاجة غلط

ناس بتقول لا لحكم الاخوان وناس بتقول لا لحكم العسكر وناس بتقول لا للاتنين ...عادي كل واحد حر
انا في البرلمان ما انتخبتش الاسلاميين الا ف الفردي هربا من الفلول برضه ..أنا حرة
دلوقت انا مع الاسلاميين ضد العسكر ليه؟؟؟ عشان مرسي وشه سمح وطنطاوي وش ديب مثلا؟؟ لا إطلاقا
اي مدني ضد حكم عسكري انا مع المدني والديموقراطية هي احترام رأي الشعب وده اللي لا مؤاخذة جابه الشعب

 أعارض وأوضح مواقف لكن مش هاساوي بينه وبين حكم العسكر ...
حكم العسكر اللي عانيناه 60 سنة مشيت فيها مصر للخلف ....اللي تجلي ف الدولة العسكرية البوليسية ممتدة الجذور متشعبة الاتجاهات لابد أن ينتهي ده اللي قامت عشانه الثورة وده المبدأ الاساسي ونهايته هتكون بإحلال حكم مدني..... إسلاميين بأه أي حاجة تانية المهم انه باختيار الشعب وبالديموقراطية الناس اللي بتقول دي اولويات انت شايف انك تقف مع الاسلاميين لحين القضاء علي العسكر انا شايف العكس واحنا الاتنين هدفنا واحد وسيلتنا المختلفة دي معناها ان مبدأي  ببساطة الديموقراطية واحترام اختيار الشعب بينما سعادتك شايف ان الشعب اختياره مش عاجبك يبقي طز ونخلي العسكريحكموا مدام هيبعدوا عننا شبح الاسلاميين يعني ارتداد ديكتاتوري ف مسار الثورة
  الغاية لا تبرر الوسيلة والخيار الديموقراطي هو إرادة الناس وهو اختياري الاساسي شفت بأه ان هناك فرق والموقفين مش زي بعض اطلاقا 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق