الثلاثاء، 27 ديسمبر 2011

إضراب الأطباء

ليه الاطباء بيضربوا؟ عايزين ايه؟ أصلا الشغل في معظم المستشفيات بيسمح بالتزويغ وتقليب العيش والبطالة المقنعة عايزين ايه اكتر من يروحوا الشغل ساعتين واحيانا اقل وبعدين عالعيادات او المستشفيات الخاصة بيضربوا عشان فلوسهم قليلة ليه؟ ما هم ممكن يوقعوا وبعدين يجروا من المستشفي ويجيبوا فلوس عادي زعلانين ليه؟؟ مالهم هما ومال الخدمة الطبية اللي بتتدهور كل سنة اكتر زعلانين عشان لا لاقيين حاجة يشتغلوا بيها ولا عارفين يدوا للمريض حقه هما مالهم طب نفكر بالمشقلب هو ليه الخدمة الطبية متدهورة؟ الخدمة الطبية قائمة علي أجهزة ومواد ومقدم للخدمة الاجهزة الحمد لله لا صيانة ولا تحديث الا بطلوع الروح وبيختاروا الادارة من كارهي تجهيز المستشفيات تقريبا :) المواد لازم تكون الارخص عشان مصر غلبانة ممكن تصرف علي مواكب وتشريفات انما صعب صعب انها تصرف عالمستشفيات ولما بتصرف بتصرف علي ايه الآلاف والملايين بتيجي للحيطان والسيراميك والرخام تقولهم اجهزة يقولك لا منشآت بس!!
طب والدكاترة الدكتور بيتذل بواسطة موظفين روتينيين وحاقدين بمزاجهم او غصب عنهم لشعور مقيم بالدونية يقوموا يدوهم رقبة الدكتور يتسلوا بيها من اول موظفي الامضاء-شئون العاملين- اي اداري في المكان لزوم قرف البهوات والهوانم اللي بيحسبوا نفسهم دكاترة لو حصل ان المذكور كان عنده فرصة يتعلم ما بيلاقيش فرصة-عادة- يطبق اللي اتعلمه ولو حاول يقاوم إحساس الظلم لأن زمايله مزوغين او مستهبلين بيشتغلوا يدوب اداء واجب او حتي تقضية وقت بدل السرحان عالقهاوي وقال لنفسه هاشتغل لوجه الله أشكال الاحباط كتيرة قوي واحد من زمايلنا الكبار جيل عبد الناصر المولود محبط او كائنات وهمية - الا ما رحم ربي- كان بيقولنا مقولة خالدة اللي يشتغل كتير يغلط كتير ويتحاسب علي غلطاته ده واقعي الي حد كبير لما تشتغل في ظروف معظمها غير مواتي هيحصل ايه يعني هتبدع؟؟؟
طب هنستفيد ايه لما الدكاترة ياخدوا حقهم او قريب من حقهم؟ هتديله حقه هيبقي من حقك تحاسبه وكمان هيبقالك عين تحاسبه انما قبل كده سوري تبقي بتستعبط هتديله حقه هتوفر عليه شوية مجهود زيادة ممكن يستخدمهم في المستشفي او حتي في التفكير في حالة المريض او الخدمة المقدمة وازاي نحسنها تحسين الخدمة الطبية محتاج ثورة والثورة بيقوم بيها ناس يا رب يكون عندنا الفرصة نكون الناس دول.

الجمعة، 23 ديسمبر 2011

ست البنات

ضربوها جنود فرعون وبهدلوها في الشارع تكشفت ثيابها وفقدت الوعي وحين تركوها علي الارض وأتت اخري تحاول انقاذها انهالوا عليها ما كل هذا الغل يا حماة الوطن؟ هل بيننا وبينكم (تار بايت)؟؟؟
لا تحزني يا اختاه فما حدث لك اسقط آخر ورقة توت عن جسد شيطاني حاول التخفي وخدعنا وقتا وخدعنا انفسنا وقتا آخرولكن الآن لا يمكن حتي ان نتظاهر بالانخداع الآن انتهي الدرس يا غبي !!! 
ونزل الناس الشارع والميادين نزلوا يقولوا يسقط يسقط حكم العسكر اللي قتلوا واهانوا وكذبوا ودلسوا وحموا القاتل وسحلوا المقتول يسقط يسقط حكم العسكر اللي كانوا متخيلين ان مشكلة الشعب مع مبارك مش مع العيش والحرية والعدالة الاجتماعية يسقط يسقط حكم العسكر اللي حلا في عينهم الكرسي وبدأ يطبل لهم ناس وينفخ الاعلام نفيرهم كلا يا عسكر لن تحكموا مصر لأن شعب مصر لا يريد حكمكم ولو اراده لما خرج يطالبكم بالرحيل اليوم وليس غدا.

الأحد، 18 ديسمبر 2011

هنحارب الجيش؟

الجيش ضرب وقتل وسحل وقلع البنات الجيش شتم وسب ولعن وفات وقت السكات
الناس اللي خايفة علي الكيان الهميوني المسمي بالدولة المصرية - لان دولة يهان فيها مواطن ويتقتل في الشارع وتنتهك حرمته لا تستاهل مسمي الدولة ولا مفروض يخاف عليها حد-مرعوبين من فكرة طب وبكرة هيحصل ايه؟ مين هيحكمنا؟؟ هنقول لمين بابا من بعدك يا طيطو مع ان طيطو مش بابا من زمان يعني
الناس دول ما بيخافوش من فكرة ملحة بتقول يا فرعون ايش فرعنك قال ملقيتش حد يلمني بيعملوا فرعون جديد ويقولوله براحتك خالص اعتبرها بلدك لوحدك ولا كأننا موجودين مرعوبين اننا لو رفضنا الظلم والاهانة والسحل والقتل يبقي الانتخابات هتبوظ ايه الحلاوة دي؟ ليه بتحسسوني انها بلدهم ونحمد ربنا قوي لو سمحولنا نتنفس؟ يا جماعة انا عايزة سلطة تشريعية والله عايزاها بس مش باعرف اقايض ولا اساوم مش باعرف حد يقولي اتنازلي عن آدميتك ولا شوية كرامة عشان الامور تمشي ما با عرفش انصاف الحلول خصوصا في الحاجات اللي ما ينفعش فيها نص حل تحياتي للانتخابات التشريعية في بلد فاقدة لكل شرعية

الأحد، 20 نوفمبر 2011

حسابات

الثورة ليس لها حسابات مطولة ربما للسياسة حسابات اما الثورة والنقاء والنور والطهر والمثالية فمترادفات لا تعرف ولا تعترف بالحسابات نريد حريتنا ولن تننازل حريتنا الكاملة بلا مساومات لن نسلم بحكم العسكر لانه لا يتوافق مع الحلم وقد بذلنا في سبيل الحلم كل ما نملك وليس لدينا أغلي من الورد الذي تفتح ولم يتوقف عن تفتحه في جناين مصر
فقد احمد أو كاد يفقد عينه الاخري طبيب الاسنان الشاب الذي فقد عينا يوم 28 واصيبت الاخري امس
ولأحمد حلم ان لم يراه بعينيه ندعو الله ان يأتي اليوم الذي يراه فيه بقلبه
وفقد بهاء حياته عند مديرية الأمن بالاسكندرية والكذبة هذه المرة مضحكة مبكية
أتتك الفرصة كاملة يا مجلس العرر أن تدخل التاريخ من أوسع أبوابه 
فأبيت الا الانبطاح واتباع درب المخلوع 
لا تتعجب يا مجلس ان وصل بك الدرب الي نفس النهاية

الأحد، 13 نوفمبر 2011

ثورة ممولة من الخارج

كلام مطاط يحتمل أي معني : لدينا أدلة ولكن ليس وقتها؟؟ أصل المجلس بيتكسف!!!!
هناك (تمويل) للعديد من الجمعيات الاهلية ول6 ابريل طب منين؟؟؟ هل لو المال من الامم المتحدة مثلا او جمعية أهلية من مكان ما يبقي تمويل خارجي بغرض الافساد؟؟؟
طب بلاش دي ليه كلاب مبارك سابقا وأي محتل لمنصب السلطة لاحقا بيرسموا صورة للثوار كمنتفعين الاول بياكلوا كنتاكي كأن اي حد ممكن يعرض نفسه للموت بدينر بوكس
ودلوقت  بيعرض نفسه لكلاب سعرانة لسه متمكن منها دائها القديم ممكن تسجن وتلفق وتقتل وتعمل اي حاجة بلا حدود عشان (الفلوس) طب هيصرفها فين دي لما تصيبه رصاصة من (القناصة المجهولين) ؟؟؟
لم يتورعوا سابقا عن تشويه شهيد- رحم الله خالد سعيد فهل يتورعون الان عن التمثيل بالأحياء؟؟؟ 


السبت، 5 نوفمبر 2011

عيد بأية حال عدت يا عيد

حين أتذكر العيد الماضي لم يكن لدي أمل أن تقوم الثورة وكنت اردد مع اليائسين الشعب مات
اليوم مضي عشرة شهور علي قيام الثورة وتسعة علي سيطرة العسكر علي مقدراتنا
العسكر الذين تعايشوا طويلا مع نظام مبارك بلا أية بادرة للمعارضة
الذين نزلوا الشارع لمصلحة النظام وليس ضده 
الذين يصرون حتي الآن علي حماية ما تبقي منه
الذين يهددوننا بعبارات مطاطة عن العملاء المستأجرين لهدم الدولة المصرية
طب هو الثورة أصلا مش قامت عشان هدم النظام؟ 
ولو أصرينا علي حماية رجال النظام ونسائه وبقائهم في مواقعهم سوري يعني يبقي اتهببنا قمنا بثورة ليه؟؟؟؟
صحيح لو ازلناهم جميعا ومرة واحدة هيبقي زلزال لكن ماذا نريد من الثورة الا أن تزلزل نظام الفساد وتقوض أركانه؟؟؟
صحيح الزلزال ده هيكون له ضحايا عادي جدا لانه لو لم يتهدم نظام الفساد - ولو بتقديم المزيد من الضحايا- فقد ضاعت تضحيات الجميع هباءا منثورا وكان الاولي بنا أن نستجيب لنداء المخلوع ونخليه قاعد هو يعني كان قاعد علي راسنا؟؟؟


الاثنين، 10 أكتوبر 2011

جبت الدش

من فترة وانا مش متصورة ان الدش ضرورة طب ضرورة ليه؟ اي حاجة عايزاها موجودة عالنت حتي المسلسلات والحاجَة- عمتي- مكتفية بمسلسل سبعة وتمانية و11 الصبح واخبار الاولي الساعة اتنين وستة وتسعة والدنيا ماشية
بدات مأساتي من حوالي شهرين كل يوم أرجع من المستشفي تستلمني ب خربتوا البلد وعايزين ايه تاني؟ افضل اشرح وما انامش الضهر واحيانا أضطر ادور علي افلام ومادة اعلامية محترمة عاليوتيوب وأشوفها تاني معاها  وأمري الي الله
لحد ما بقيت كل ما تصادف اني اسمع اي حاجة عالقنوات المصرية الرسمية بتجيلي حالة من الهياج رهيبة وحرام عليهم والكلام ده بيقولوه ازاي والنفاق مش للدرجة دي
وخلاص قررت عشان احل مشاكلي اجيب الدش واخلص من الليلة كلها مفيش نشرة أخبار بتطلع من ماسبيرو الا وهيه كدب وتلفيق ولي لعنق الحقيقة وعشان ما يجيليش الضغط قلت خلاص كفاية لحد كده والحمد لله علي نعمة الفضائيات!!!




الأحد، 7 أغسطس 2011

جواسيس؟

مجلس العسكر مقتنع ان الثوار جواسيس وأمريكا ممولاهم وعندهم خطة خبيثة للقضاء علي مصر
تصدق يا مجلس انا ما أطمأنيت علي مصر قد ما اطمأنيت عليها الايام دي
بلدي اللي باحبها والعن ابوها علي راي جاهين 
طلع لها ولاد كتير بيحبوها اكتر من نفسهم
متحمسين زيادة جايز
متهورين يمكن
مجانين طبعا ما اقدرش انكر وانا اولهم
انما مش خونة والله ما خونة ولا حتي ممكن يخونوا
وهيه اصلها مش كيميا لو هما بتوع تخريب وتمويل مش هيطلعوا بالنهار ويواجهوا الموت
طب السؤال بقه يا مجلس امريكا الطاهرة الطاهرة بتقولك علينا كده ليه؟؟؟
الحدق يفهم يا والدي ده اذا كان يعني عايز يفهم ومش هو مؤلف الليلة ومحدش قاله حاجة اصلا

الاثنين، 25 يوليو 2011

وربنا ثورة

من عجايب الدنيا ان الشعب المصري ينزل ويطالب برحيل النظام وليس رأسه فقط
ثم يرحل رأس النظام ويترك لنا مصر في ايدي رجاله
وكلما اردنا تغيير اي شيء اضطررنا الي النزول الي الشارع
ليه؟ ببساطة لان نظام مبارك متمثل في المجلس
لا يثق الا في رجاله ويخون اي مخالف
والادهي
ناس عندهم نوع من الصفاقة الغير مسبوقة
احتمال يكونوا مش مصدقين انها ثورة مثلا او مش متخيلين ان اللي كانوا عايشينه 
بلا اي رغبة في التغيير ومسلمين بيه كانه قدر غيرهم قرر انه يغيره وربنا كرمه وقدر
المهم انهم بمزيج من الصفاقة اللي ما حصلتش في اي حته واللي قصب السبق فيها لمرتضي منصور 
لانه اول واحد قال يا دكتور عصام مصر مش ميدان التحرير صح
بس المفترض بأه يا مورتا ان دكتور عصام هو اللي بيمثل التحرير
يا رب المفهوم يكون واضح
الثورة قامت مش عشان مصر تتقسم لا عشان بكره الاحلي اللي بنحلم بيه لمصر
واللي يحكمها يحكمها ما دام هتبقي ديموقراطية
انما مستفيدي النظام السابق لما يقولولنا ما تنسوش اننا مصريين مش هنقول غير يااااااريت تبقوا فعلا مصريين


الاثنين، 30 مايو 2011

الأمل الأخير

كل يوم اخبار الانفلات الامني وتتوالي مقولات: البلد محتاجة الامن -الداخلية مانزلتش أصل فيه تمرد- البلطجية ماليين الشوارع
كلنا بنمشي في الشوارع مين شاف الانفلات الامني ؟ كنت باحاول افهم مين بيقول الكلام ده وبيقوله ليه؟ لقيت انه كلام الداخلية نفسها السبب؟ ببساطة كده مبيعرفوش يتعاملوا مع مواطنين ما اتعلموش غير معاملة العبيد ومحتاجين شيك علي بياض انهم يعملوا ما بدا لهم بدعوي السيطرة علي الامن والانفلات الامني احتمال يكون فيه انفلات أمني بجد طيب فيه بشري لاهالي المحروسة انتشرت من يومين ان جميع الدول قد رفعت حظر السياحة عن مصر ومهما قلنا ان اوروبا متعاطفة مع مصر بعد الثورة وعايزين يساعدونا المواطن بتاعهم غالي قوي ومش هيساعدونا بالتضحية بمواطنيهم.
احتمال تاني اسخف من الاولاني ان الانفلات الامني المزعوم هو الأمل الأخير لمن تعودوا ان يسيطروا علينا بالخوف خوف الجوع- خوف القتل- خوف الاعتقال- وآخر ما تمخضت عنه العبقرية خوف الانفلات الأمني.

الاثنين، 23 مايو 2011

الي مجلسنا الموقرمع حبي وتقديري

مجلسنا العسكري الغالي: لا يتصور أحد اننا قمنا بثورة لكي نستبدل حكم شمولي ديكتاتوري بآخر برضه شمولي وديكتاتوري
للأسف وشديد الخجل يا مجلس العسكر يبدو أنكم لا تستوعبون هذه الحقيقة البسيطة نريد حكما مدنيا ديموقراطيا تتحقق فيه عدالة حقيقية بين أفراد الشعب لا نريد استبدال الدولة البوليسية بأخري عسكرية ولن يستطيع أحد ان يتحايل علينا لكي نبتلع الطعم ونكتشف اننا كأنك يا ابو زيد لا رحت ولا جيت كل شيء في مصر المحروسة يتسمي باسم جديد هذا لا يعني ان مصر تتغير كل شيء في بلدنا تماما كما هو وانتم تحمون بقاء الفساد الذي زرعه مبارك بل وتحمون مبارك ذاته
مجلسنا الموقر لن نستطيع تحمل فكرة بقاء أمن الدولة بمسمي الامن الوطني ولن نتحمل وزراء الفساد بدعوي استقرار الحكومة ولن نتحمل مماطلة الحساب  لهؤلاء الخاضعين للتحقيقات ولن نتقبل ببساطة هروب واحد مثل ابن صفوت الشريف الذي أخلي سبيله لسبب ما وطبعا ما كدبش خبر وهرب
لا نستطيع ان ننكر ان الجيش المصري لم يفتح النار علي المصريين ولكن لتأكيد ان الجيش حمي الثورة ابعدوا عن الثورةمبارك وفلوله والثورة المضادة ارحمونا يرحمكم الله

الأحد، 8 مايو 2011

ديكتاتور؟؟؟

كام واحد فينا ديكتاتور؟
هل كل ما اختلف معاك حد بتتمني لو جتله قذيفة تايهة شالته من قدامك؟
هل بتتحمل ان اي موضوع في الدنيا عادي انه يكون فيه وجهتين نظروجايز اكتر كمان؟
هل تثق في آخر يختلف معك في الرأي؟
لاحظ اني لا أعني اختلاف المأجورين الذين لا يمكن ان تشك في انهم قابضين تمن كل كلمة
اعني من يختلف معك حقيقة
وليس من يكون دوره في الرواية انه المختلف
ولكي تحدد من هو بايع وقابض فلا يكفي علي الاطلاق ان يختلف مظاهر المتاجرة كتير ولا يصح فيها الاخذ بالشبهات
المهم اذا اختلف حد لانه فكره غيرك او حتي مش فاهم بتتحمله ولا بيكون نفسك يخرس؟
جاوب بشجاعة لانك هتعرف اذا كنت مبارك تاني او قد ايه دمرك بابا مبارك باجابة هذا السؤال البسيط


الجمعة، 6 مايو 2011

العيب فينا؟؟؟

مقولة شكلها حلو الفساد في كل الشعب والمفروض كل واحد يصلح نفسه
صح جدا صلح نفسك ومتجيبش سيرة فساد الحاكم او نظام الحكم هو حد قالك انهم عايزين يصلحوا نفسهم؟
خليك انت في نفسك
صب اللعنات علي الموظف اللي مش لاقي يأكل اولاده لو أخد رشوة عشرة جنيه
أو خليك رحيم واديله عشرين وقول لنفسك انه غلبان ويستاهل الصدقة 
الاتنين فساد علي فكرة
لما تدي للموظف فلوس وغيرك ما يديش مصلحتك هتمشي وهو لأ وسلملي علي القلوب الرحيمة
نفس هذا الشعب اللي بيزوغ من الشغل ويتهرب من الضرائب ويكسر الاشارات في مصر
هو نفسه المواطن المثالي شديد الالتزام في كل حتة برة مصر تفتكروا ليه؟
ما هو هو المصري (الوحش) اللي مفروض يتكتم وما يجيبش سيرة فساد حد لما يصلح نفسه الاول
لا أزعم اننا شعب من الملائكة ولكنني أصر انه حتي الشياطين تستحق ان يحكمها نظام ليس فاسد ولا مفسد
حتي الشياطين تستحق العدل لانه هو القاعدة وليس الاستثناء 


الأربعاء، 27 أبريل 2011

عشان مصر

وائل غنيم فى إجازة مفتوحة من «جوجل» لإنشاء منظمة خيرية تحارب الفقر

  كتب   محمد أحمد السعدنى    ٢٧/ ٤/ ٢٠١١

وائل غنيم
موقع أخبار شبكة الاتصالات الأفريقية أعلن أن وائل غنيم، أحد وجوه ثورة ٢٥ يناير، قرر الرحيل عن منصبه كمدير للتسويق بشركة جوجل بنهاية الأسبوع الحالى، وتأسيس منظمة للعمل المدنى تستهدف محاربة الفقر ودعم التعليم فى مصر.
وقال «غنيم» على موقع تويتر، السبت الماضى، إنه قرر أخذ إجازة طويلة الأمد للتفرغ لتشكيل هذه المنظمة. تأتى هذه الخطوة من جانب «غنيم» على خلفية اختيار مجلة «تايم» له كأحد أبرز الشخصيات المؤثرة فى العالم بعد الدور الذى لعبه فى الثورة المصرية.
 وقالت الناشطة إسراء عبدالفتاح، لصحيفة «وول ستريت جورنال»، إنها أصيبت بالدهشة بسبب هذه الخطوة من جانب غنيم.
وأضافت: «لم أكن أتصور أنه سيترك وظيفته من أجل منظمة عمل صغيرة فى مصر، إنها (جوجل) وليست أى شركة فى مصر، لذا من الصعب تصديق ذلك إلا إذا كان غنيم يفعل ذلك من أجل مصر فهذا شىء عظيم». وأكد حازم غنيم - شقيق وائل - أن وائل لن يترك منصبه، وإنما تقدم للشركة للحصول على إجازة مفتوحة.
وقال حازم إن المؤسسة مازالت تحت الإنشاء، لكنه أشار إلى أنها ستضم مفاجآت فى الشخصيات التى ستنضم إليها.

الأربعاء، 20 أبريل 2011

عشان باحب مصر

ولأني احب مصر قررت ان ابدأ حملة لتطهير مستشفانا الموقر
البيه المدير والعصابة الحاكمة فلول الوطني
لابد أن يرحلوا لكي تنضف
ليصبح الهواء أنقي
نتخيل معا
مستشفي طويلة عريضة
قائمة علي الاستهبال من يوم ما رحتها
مدير يقول في اجتماع عام ان حاصل جمع 2+18+30+4 يساوي ميه 
لانه يزعم انه بيحصل علي 2 في الميه من الدخل الكلي
والاطباء علي 30 في الميه
والامانة معدومة الامانة علي 4 في الميه
والتدريب 9 في الميه
والمالية 9 في الميه
طبعا كده يبقي 54 وبقية الميه ايه تايهين؟
والاحلي اني طلبت مفردات المرتب من اسبوع وحتي ساعته وتاريخه لم احصل عليها
ليه طا؟
عطولنا شهر قال 
طيب بيان حسابي
مكنش يتعز
شيء يقرف
الصراف رفض اني انقل البيان
قاللي ان قبل كده لما واحد نقل بيان عمل له مشاكل
ليه يا تري؟
المهم الله يعين

السبت، 16 أبريل 2011

لا وطني بعد اليوم

حكم المحكمة الادارية العليا بحل الحزب الوطني أسعدني فعلا
خلاص مفيش زفت مش هالاقي ناس هيفرقعها الاحساس بالاهمية عشان منتمين للوطني
مش هنعيش برلمان طبل زمر هلس كله كويس تاني
ربنا ما يرجعهم .....زهقونا

الأربعاء، 13 أبريل 2011

العائلة

أخدوا حبس اسبوعين علي ذمة التحقيق
مبارك واولاده وغالبا المدام كمان
قالوا انه مريض ومحبوس احتياطيا في المستشفي
لقيتني ليس لدي أقل قدر ممكن من الحزن بالعكس فرحانة بهبل
لم اتصور ان تكون مشاعري من ناحية بابا مبارك واخواتي علاء وجمال بهذا الجحود
وتساءلت حقيقة هل انا بهذا السوء أم انني ظلمت بواسطتهم الي هذه الدرجة؟
ولماذا أشعر بظلم فادح وكأن بيني وبينهم ثأر شخصي؟
وتوالت الصور
الظلم في الدراسة وفي العمل
التهميش كأنه ليس من حقي ان يكون لي رأي
مهزلة التوريث كأننا متاع ولسنا بشر
الأزمات الدويقة-العبارة-زاوية عبد القادر
أجيب منين التي كنا نواجه بها كلما تصورنا اننا بشرا كالبشر من حقنا أن نعيش
مرتب الطبيب الذي يخجل أي سائق ميكروباص أن يحصل مني الاجرة اذا تسرب الي علمه هذا المرتب الهزيل
ولو كنا سواسية لقلنا انه من الطبيعي لاناس ينتمون لبلد فقير ان يكون هذا حالهم
ولكننا عانينا الهرم المقلوب طول العمر
لم يكن الاجتهاد شرطا بل مؤهلك الوحيد هو الانضمام لشلة الفساد وكفي
كل مكان في مصر فيها الفساد للركب.
ولهذا كله فرحت بلا تحفظ وانا اسمع انباء القبض عليه
والان أشعر انني اتنفس كما لم اتنفس من قبل
اتنفس حرية.

الثلاثاء، 12 أبريل 2011

خير ان شاءالله

الشعب جاهل الشعب مش فاهم الشعب مش مهتم
مغيب- متواكل- عاطفي
هيودينا في داهية الشعب اي حاجة وكل حاجة
أقولكم حاجة من الآخر
الشعب بفطرته صمم يروح قصر الرئاسة وزحفه عالقصر 
خلي حسني يبلغ فرار
ايامها النخبة قالت ايه: بلاش القصر - الحرس الجمهوري هيضرب
ما تعملوش كده لتموتوا
كأن الناس كانت طالعة مظاهرات أساسا وهيه مش مدركة انها ممكن تموت
كان فيه تهدئة برضه من البعض قبل اصرار جزء من النخبة وكثير من الشعب 
علي إقصاء شفيق
واللي صمم أثبتت الايام انه كان معاه حق
دلوقت الشعب بيرفض ان حد يجيب سيرة الجيش
بتعبير البسطاء ماله الجيش ما شفناش منه الا كل خير
حمانا مع ان مبارك كان نفسه يموتنا
ووقف جنبنا بعد ما اتخلي بتوع الداخلية عن واجبهم
عمل لنا ايه الجيش؟
يا جماعة انتو ما تعرفوش اصل الشرطة العسكرية فضت اعتصام طلبة الاعلام بالقوة
والطلبة ايه اللي قعدهم في الكلية؟ الطلبة هما اللي غلطانين وبعدين الجيش ما ضربهمش بالنار عمل ايه الجيش؟
واعتداء الشرطة العسكرية عالمعتصمين في التحرير يوم 9 مارس؟
برضه اكيد الجيش معاه حق ويوم 9 ابريل (ربنا ما يقطع لهم عادة)
الجيش عايز الخير للبلد 
الشعب بيطبق مع الجيش مفهوم اللي يحبك يمضغلك الزلط
ولو احنا مسكت فينا الغباوة بنظام اللي يكرهك وانتو عارفين الباقي هنخسر الشارع
واللي يخسر شعب مصر الطيب البسيط أبو قلب أبيض هو الخسران
وان شاء الله خير


الاثنين، 11 أبريل 2011

المجلس

المجلس العسكري ليس مكونا من مجموعة أنبياء


ربما يصيب مرة ويخطيء مرة


وللحق أخطاء المجلس العسكري كثيرة ومتعددة
وصواباته ايضا متعددة
سيادة الضباط نتفهم أنكم حميتم الثورة وانتم منا ونحن أيضا منكم
ولكننا لا نريد حكم العسكر
مصر محكومة بالعسكر من 60 عاما
وطهقنا من حكم العسكر
لا نريد أن نثقل عليكم
البلد مدمر ولو مارستم دورا سياسيا في هذه المرحلة فليكن مختزلا ومختصرا قدر استطاعتكم ولن أقول قدر تحملنا
وتحملوا قلقنا وشكوكنا وتحملوا عدم استطاعتنا مسامحة من قتلوا فينا كل القدرة علي التسامح

الثلاثاء، 5 أبريل 2011

خايفين؟؟؟

هل نحن نخشي الجيش؟ واذا كنا نخشاه فعلا فلماذا لم نتوجس خيفة من الداخلية والحرس الجمهوري؟
هل يعتبر الجيش بقيادته التي نعلم بشك يرتقي الي اليقين انها مختلطة الولاء علي أحسن الفروض أملنا الاخير؟
هل يمثل الحماية؟ هل نخشاه أم نخشي انفسنا؟
هل الحفاظ علي ما يتبقي من مظهر حالة الوفاق بين الجيش والشعب أفضل أم تطهير الجيش؟
واذا كانت الاجابة نعم تطهير الجيش واجب وطني
فهل هذا هو الوقت المناسب ؟؟؟
يا رب اهدينا للخير لمصر فأي تسرع أو تخاذل الآن كارثة محققة.

الخميس، 31 مارس 2011

بارانويا

البارانويا او جنون الاضطهاد مرتبط بأن يعتقد شخص ما انه مهم
وانا والحمد لله عندي انعدام بارانويا ان صح التعبير
انا بالكتير مهمة عند اهلي واصحابي واحيانا مرضاي
يعني لست شخصية مؤثرة في المجتمع مثلا او مشهورة باي شكل خاص
فما الذي يجعلني اتأكد ان مكالماتي مسجلة؟
ببساطة لان احد الخبراء في هذا المجال هو صاحب المعلومة وليس انا
لطالما اندهشت من المعلومة بيسجلولي ليه؟
وخلصت الي نتيجة ريحتني الناس دي بتتسلي
جايز برضه
ثم اكدوا لنا ان خلاص لا يوجد تسجيل مكالمات اصلا
المدهش ان تكة التسجيل لا زالت تسكن تليفوني هههههه

الثلاثاء، 29 مارس 2011

كيف ساهمنا بطيب النوايا؟

لما تكون نقي بيسموك عبيط
ثورة قامت بالكثير جدا من النوايا الحسنة
وقدر من المثالية لا يقارن
لعبوا أكثر من مرة لعبة حقيرة
الاخوان بيسرقوا الثورة الاخوان هيسرقوا الثورة
اقباط -اخوان- سلفيين من مع من من ضد من
علمانيين- جماعات دينية من سيحكم؟
وكان الرد الأزلي كلنا مصريين وباءت كل المحاولات بالفشل
حتي اتتنا لعبة الاستفتاء
اعطتهم الفرصة مرة اخري وهذه المرة استثمروها ولا أحلي
أكل الاخوان الطعم وبدأت نغمة قل نعم للمادة التانية من الدستور
وأكلناه نحن ايضا وبدأ الحديث عن فرصة للاحزاب وخلافه
عيونهم علي كراسي البرلمان
فهل نستطيع نحن ان نحتفظ بعيوننا وقلوبنا علي مصر؟

الأحد، 27 مارس 2011

ديموقراطية

الديموقراطية هي ان يملك الشعب السلطة وأهم سمات الديموقراطية أنها طريقة حياة مبنية على مجتمع يتكون من مواطنين أحرار ومتساوين، إنه المجتمع الذي يعترف بقيمة كل فرد وأهميته وهو مجتمع لا يؤمن بأي امتيازات يحصل عليها الفرد من الولادة بسبب نسبه أو ثروته أو مكانته الاجتماعية.
 دي لينك الموضوع ومزايا وعيوب منتهي الديموقراطية وايضا بمنتهي الديموقراطية
http://www.madinacenter.com/post.php?DataID=119

الجمعة، 25 مارس 2011

لا للفساد

الفساد كان أحد أسباب قيام الثورة
الناس زهقت من كمية فساد غير مسبوقة طالت كل شيء
والآن في كافة مؤسسات الدولة لا يزال الفساد حاكما
لم؟ لأن من نطلب منه اقالة الفاسدين مش فاضي؟
يقولون لنا الدنيا لم تخلق في يوم والتروي مطلوب
هذا مفهوم اذا كنا مثلا نطلب قوانين تنظيمية جديدة، تغيير ايديولوجيات...أو ما شابه
اذا طلبنا اقالة فاسد من مكان وان يشغله آخر قد يكون علي أسوأ الفروض أقل فسادا
فهل نحن نهدد مؤسسات الدولة بالانهيار؟
هل تقوم المؤسسات علي الفساد؟
ولماذا نؤجل القضاء علي الفاسدين هل مثلا نعطيهم فرصة للصلاح؟
هناك فساد غير ملح وفساد آخر شديد الالحاح
الفساد الاعلامي لا يمكن تأجيله ولا يعقل أن يترك رأي الناس لعبة في يد منافقين مزمنين
اذا كنا نتصور ان الانتخابات يمكن ان تعقد في هذا الجو فاننا نضيع فرصة الوطن في ان يتولي امره من يعمل لصالحه.
الاعلام هو صانع الرأي العام في كل الدول والاعلام المصري متمرس في التضليل
ولو لم نطهره الآن فقد أضعنا مصر الي الابد.

الثلاثاء، 22 مارس 2011

داخلية كمان وكمان

النهارده افراد الداخلية عاملين مظاهرات
مطالبهم مشروعة طبعا زيادة  مرتبات معاملة طيبة من الضباط لكن المشكلة انهم بيحرقوا الداخلية وبيطالبوا بعودة السفاح
هل لانه كان سفاح علي الشعب مش عليهم جايز برضه
هو مين السبب ان ضباط وافراد الشرطة والشعب اتنين مش واحد؟
ليه اللي بيريح الشعب بيضايق الشرطة؟
واللي بيبسط الشرطة انهم يزهقوا الشعب
ليه لازم يكون فيه فكر سخيف في الموضوع؟
امتي هنشعر ان بلدنا بتحترمنا كلنا بدون تفرقة؟؟؟


الأحد، 20 مارس 2011

نتيجة الاستفتاء

اعلنوا نتيجة الاستفتاء وللحق كنت أعلمها مسبقا يعني بصراحة كنت عارفة اننا هنلعب في السبعينات
تزوير ارادة الشعب والتأثير عليها جاء علي عدة محاور
نعم للاستقرار
نعم للانتقال للحكم المدني
نعم حتي تحافظ علي المادة التانية من الدستور
بل وصلنا انها كانت نعم لحماية الامن القومي!!!!!
كيف نحاول تبسيط مفهوم الديموقراطية وحرية الارادة؟
لازال معظم المصريين - حتي المثقفين نوعا- لا يعلمون علي اية اساس اختار وكيف افند دعاية ساذجة من نوعية امن الحدود والبطيخ الاخر
علي من تقع مسئولية حماية الديموقراطية الوليدة؟
وهل نستطيع ؟
اعاننا الله


السبت، 19 مارس 2011

أول مرة ننتخب يا قلبي

الصبح كنت فرحانة قوي اول مرة أحس ان ليه قيمة في بلدي
أول مرة يكون لي صوت
أول مرة ألاقي اقبال علي الانتخابات
 الناس ماليين الشارع
والأحلي من عددهم ابتسامتهم
 المصريين  شفوا من الاكتئاب
المعجزة حصلت
حلوة يا بلدي
تحيا مصر.

الأربعاء، 16 مارس 2011

هل احنا نجحنا؟

هل احنا فعلا تخلصنا من الديكتاتورية؟
الفرعون اللي جوه كل واحد فينا عرف فعلا يسيطر عليه؟
لو الناس بيقولولي هاقول نعم مش هتكون اول حاجة تيجي في دماغي طبعا ما انت صاحب مصلحة
او ما انا عارفة هو انت فاهم حاجة
ليه كل واحد فينا مصمم ان الفهم مقصور عليه هو انا مش ممكن افهم وأختلف معاك؟؟؟؟؟





دستور يا اخواننا

مدونة جديدة هدفها بسيط جدا هاسجل اي حدث يستوقفني وهكذا لن اتوقف عن الكلام ابدا هههه
مصر تنتظر استفتاء تعديلات الدستور
يوم السبت هنروح نتكلم كل واحد هيدلي برأيه
رايي انا؟
لأ بدون تردد     
صحيح أول مرة استفتي ولا حتي امر مرور الكرام علي لجنة انتخابية وكان نفسي اوافق او ابقي لطيفة دي اول مرة يكون عندي رأي يا جماعة
لكن مصلحة مصر ان اول طوبة تبقي سليمة مش معيوبة
هو فيه حاجة اسمها اه هو وحش ولازم نغيره بس نقول نعم دلوقت وبعدين ربنا يفرجها؟؟؟؟؟