الأربعاء، 30 يناير 2013

منطق "أهلي وعشيرتي"

إذا أخطأ فلان فتصريحك بإن عليه الحق أو أنه بريء يعتمد علي مدي علاقتك به اذا كان صاحبك أو قريبك أو زميلك أو بينكم عيش وملح وعشرة يبقي بريء طبعا هو ده سؤال !!؟؟!!
واذا كنت أكتر واحد عارف ومتأكد انه مش بريء؟؟؟
واذا كان صاحب الحق الصحيح لا هو صاحبك ولا قريبك ولا زميلك واذا كان معندوش وسيلة ياخد بيها حقه إلا إنك تقف جنبه هتعمل ايه؟؟ هتعمل من بنها طبعا هو ده سؤال؟؟!!؟؟
أهلك وعشيرتك ما بيغلطوش واذا غلطوا ما يتحاسبوش واذا قدرت تطرمخ ما تتأخرش واذا مقدرتش ساعدهم بكل الوسائل انهم ياخدوا أقل عقوبة ممكنة 
لا تقف بجانب الحق والعدل بل قف بجانب من يهمونك "شخصيا" ولا تطبق القواعد والقوانين علي الكل لا طبعا هما اي حد عشان ينطبق عليهم ما ينطبق علي الرعاع؟؟
اذا كنت طبيب ورأيت زميلك وهو يخطيء ويعرض حياة مريض للخطر أو حتي يقتله فعلا اعمل نفسك لا شفت ولا سمعت هو يعني كان قاصد؟؟
اذا كنت استاذ جامعة وجاءك ابن أو ابنة زميل دراسة فلا تسأله عن معلوماته بل إسأله بكل ود : مذاكر ايه يا حبيبي عشان أسألك فيه ولا تنسي وانت تختم الاختبار ان تقول له سلم علي بابا
لو نظرت الي اي اتجاه في بلدنا فستجد هذا السيناريو او سيناريو بديل إياكم أن تحاسبوا زميلي حتي لو أخطأ حتي لو رقي خطأه الي حدود الجرائم ايه يعني ظابط قتل ايه يعني إعلامي كذب ولا ألف روايات وضحك عالناس كلها حاجات بسيطة لأنه من "أهلي وعشيرتي"
حين يكون من عشيرتي فخطأه صواب وحين يكون من أعدائنا فصوابه خطأ سهلة خالص زي ما احنا شايفين :)
وبعد كده عايزين نبقي بلد محترم!!!!
 إبدأ باحترام "القيمة" والقاعدة تعلم ان العدل هو المحترم والحق هو الأبقي والخير ليس في مساعدة المخطيء علي التهرب من عقاب ولا مشاركته السلبية بالصمت علي فساد هذا ان كنا فعلا نريد التغيير.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق