الأربعاء، 29 فبراير 2012

نوع تاني (أحمد دومة)

فكرة جتلي النهارده بعد تصفح شوية في الفيس بوك ناس بتشتم في أحمد دومة وتتهمه بالبلطجة كأنهم شافوه بيثبت حد بمطوة هو قال انه حدف مولوتوف صح مش كل الناس مستعدة تموت من غير ما تحاول تدافع عن نفسها كم واحد ان شاء الله مستعد يلاقي الخرطوش والرصاص نازل وميحاولش حتي يخلي اللي بيضربه يرجع لورا؟؟ إيه اللي خلا دومة يقول ايوة حدفت في وجهة نظركم؟؟ انه مقتنع بشرعية دفاعه عن نفسه مش لأنه بلطجي بيفخر... تعرفوا المشكلة الحقيقية فين؟ المشكلة الحقيقية إني ممكن اقتنع ان الظابط اللي بيضرب نار والعسكري اللي بيخبط بالهراوات فاهم انه كده بيعمل الصح آه والله ده واحد لا اتعلم انه يقيم النظام ولا متخيل ان الوطنية انك ما تغمضش عينيك لو كان الكبير هو اللي غلط  ده حتي وهو شايف ان الكبار زفت بيقول لنفسه (أخطاء فردية) (انحراف أشخاص) مش منتبه ان الفساد بقواعد واساس وإن البني آدم فرصته في الحياة مرة يا يعيش بني آدم محترم يا يعيش ديل لأي حد بيأكله من غير ما يفكر جاب له اللقمة منين. المخبر والظابط واللجنة اللي بيشتم عالنت مش متخيل ان فيه حد بيضحي بحياته عشان فكرة ما بيفهمش الكلام ده أصلا اذا كان التمن بيوصله عشان كل حاجة بيعملها هيتصور ان فيه حد بيعمل كل ده ببلاش ؟؟؟ طب ازاي يعني؟؟ اوكي عمرهم ما فهموكم ان صوابعك مش زي بعضها؟؟ الناس أنواع؟؟؟ فيه ناس بتعيش لهدف ومستعدة بكل اريحية تموت في سبيل تحقيقه؟؟؟ 
اهو النوع الاخير ده أحمد دومة صدق أو لا تصدق.

الاثنين، 20 فبراير 2012

حمار ولا مش حمار؟؟؟

هنعملها قضية وكل واحد يدلي بدلوه زياد العليمي في مؤتمر شعبي علق علي التركيز علي اصاغر القصة في مآساة بورسعيد ب تشبيه الوضع بالحمار والبردعة وحين سألوه من الحمار قال طنطاوي ومش هادخل في سفسطائية الشتيمة صح ولا لأ دي بديهيات ننقد ايوة نشتم لا مش صح دي قاعدة حتي في التعامل العادي لا تعط الفرصة لأحد ان يستثمر اندفاعك اللفظي فتتحول القضية الي هل قلت؟؟ وكيف تجرؤ؟؟ بدلا من النقاش الموضوعي ليست دبلوماسية انها تعامل يومي لأن الهيافة حولك في كل مكان وعينك لازم تبقي مفتوحة العليمي جرؤ علي تقديم وزير الدفاع لاستجواب وده رده لذر الرماد في العيون واخيرا اعتذر يا عليمي مش عايزين نفضل في قضية آسفين يا حمار دي كتير انجز واعتبر نفسك دست علي رجل الابعد وقلتله سوري :)

الجمعة، 17 فبراير 2012

برمجة امخاخ

علمونا الشك القلق من أي آخر فكر ما اعرفوش حد ما اعرفوش دين تاني برضه ما اعرفوش اقفل علي نفسك انت بتحب بلدك عادي تعرف بأه مين اكتر واحد بيحبها وبيضحي عشانها ؟؟ الزعيم الاب القائد هتقول حرامي ولا مستهبل فيها ولا عنده اي احساس بالمسئولية اللي قالك كده خاين ومجرم وعايز يهد الوطن بلدك عايز يحكمها واحد خاين كان بيشتغل مع الاجانب أعداء الوطن؟؟؟ الحكومة وطنية وضد الاعداء الوحشين شفتهم قاعدين بيتكلموا مع بعض بود وايه يعني سياسة وحاجات متقدرش انت تفهمها المؤامرات تحيط بك من كل جانب ثق بالحاكم والحاكم فقط لا تقل احاول ان أقرأ موقف الحقائق غائبة عنك فعلي أية أساس ستقرأه؟؟ الحاكم فقط هو من يعلم ويعمل لصالح الوطن ثق به وبه فقط ايه يعني البلد تسير من سيء الي أسوأ؟؟ المهم معدلات التنمية ثق بكل ما نحدثك عنه ولا تتصور اننا نخدعك فلماذا سنخدعك لا تتصور اننا نتوق ونتمسك بالحكم اننا نضحي من أجلك انها مسئولية كبري لا نتجسس عليك كلا اننا نخشي عليك ونحميك من شرور كثيرة لا مجال لذكرها لا تطالبنا بالافصاح فلا شيء لدينا لنفصح عنه فقط ثق بنا أو لا تفعل المهم تخرس وما نسمعش لك صوت ولا رأي

الجمعة، 10 فبراير 2012

مذبحة الالتراس

يحاولون في كل الاتجاهات لا يردعهم ضمير ولا خلق حاولوا أن يوقدوا نار الفتنة الطائفية ولما احترق الكارت حلموا بمواجهة الاخوان بالليبراليين وحين فشلوا فيها او اقتصرت المواجهات علي تخوين وحرب كلام وليس حرب شوارع وقتلي كما أملوا انتقلوا إلي مواجهة جماهير الكرة ببعضهم فجمهور الكرة في كل بيت مصري ولو أشعلوا نارا للحرب بين جمهور المصري البورسعيدي والأهلي القاهري فستكون مذبحة ممتدة ستشمل مدن القناة ضد القاهرة ويبرر نزول الجيش الشوارع والاحكام العرفية ومنع التظاهر والاعتراض بكافة صوره وسلام يا ثورة و54 نقطة ومن أول السطر.
 جمهور الاهلي كبير ادارة الاهلي فلول والمهمة سهلة هناك احتقان فعلي بين الجمهورين واستغلاله سيتم بحيث يبدو وكأن تهديدا أجوف كان تخطيطا لجريمة واذا انطلق القتلة المحترفين لأداء المهمة المزرية ساعدهم الأمن بالتعامي وتسهيل التحرك وقطع نور الاستاد وحين يهجمون الذعر والتدافع سيقضي علي عدد لا بأس به أما من يريدون تصفيته فسيهاجم أولا وبمنتهي الاحترافية ولن يفلت أحد الا بمعجزة من الله 
خططوا لجريمة ظنوا أنها كاملة ولكن فاتهم أن الأهلي يمكن أن ينهزم وكانت الهزيمة ثقيلة 3-1 فبدا الأمر كنكتة بايخة وليس كجريمة مدبرة بمنتهي القذارة من المعروف ان جمهور الكرة يعنيه في المقام الأول انتصار فريقه ولن يهاجم جمهور المنتصر مهزوما حتي لو كان مجنون وفاتهم أيضا أن الله حرم الظلم علي نفسه وجعله بين العبد محرما فالجمهور الغاضب علي دم رفاقه في القاهرة وجد أصواتا عاقلة تناديه إرجع فإنها مؤامرة.
والآن يحاول متآمري البرامج الرياضية الاستمرار في النفخ في النار مع انهم يعلمون يقينا أنه عند الهجوم علي جمهور فريق آخر فهذا لا يحدث عادة في داخل المدرجات لأن المهاجم في وضع أضعف وأن جمهور المصري حين يري الاسلحة البيضاء والسوداء فسيحاول جاهدا الهروب بحياته فقط ومن ينضم منهم للمهاجمين فسيذهب لأنه مجرم بدرجة ما وجل تفكيره أنه سيلقنهم درسا ولن تساعده عقليته علي رؤية ثغرات الأمن ولحام البوابات.
شكرا يا مجلسنا العسكري الموقر علي دماءا بريئة تسفكها كل يوم !!!!!!!!!!!


هل يسلم العسكر السلطة؟؟؟

قالوا سنحكم لفترة انتقالية 6 شهور فانطلقت اصوات تقول لا.... يجب ان تطول الفترة حتي يصبح لدينا دستور...قسمونا باستفتاء الدستور الي فريق قال: نعم وآخر قال: لا ثم توالت الانقسامات الي من لا يري في المظاهرات داع ولن ينزل وآخر يجد أن رئيس الوزراء لم يتم تغييره الا بالتظاهر بل مبارك والشريف وعزمي وسرور لم يقبض عليهم الا بالمليونيات وضغط متواصل هل من الطبيعي اذا كان العسكر يريدون تنحية مبارك حقا -وليس إعطاءه أجازة - أن ينقلوه من مقر قصر العروبة الي مقره في شرم الشيخ؟؟؟ هل من العادي أن يظل عزمي يمارس عمله في مقر الرئاسة يوميا علي حد تعبيره حتي يقبض عليه بعد التنحي بأشهر؟؟؟ هل وهل علامات استفهام كثيرة تجعلنا نصل الي استنتاج ان العسكر كانوا (بياخدونا علي قد عقلنا) علي امل أن يهدأ الشارع ويستمر النظام بعد إقالة مبارك ورجاله بلا محاسبة ولا وجع قلب واذا اتزنقوا يحاسبوهم واذا قفلت خالص يعدموهم كمان المهم أن يبقي النظام ...نظام الفساد والإفساد الممنهج الحاكم بقوانينه سيئة السمعة- بلواءاته في الحكم والتحكم في كل مصر- بمبدأ لا تعايرني ولا أعايرك فيا عزيزي كلنا لصوص!!!
الآن هذا النظام يحارب معركته الأخيرة لأنه يريد الاستمرار أو علي الأقل الحماية من المحاسبة علي دمائنا وأموالنا أما رجاله في السلطة رجال الصف الثاني والثالث فالمسألة بالنسبة لهم حياة أو موت ومنهم من أجرم ويخشي الحساب ومنهم من يتكبر علي أن يحاسب أصلا وإن كان بريئا ......ماذا بعد؟؟؟
لدينا الآن فرصة اليوم وليس غدا لو كانوا يريدون تسليم السلطة فليس ثمة ما يمنعهم كل ما هنالك أنهم يأملون في وضع مواد تحميهم أو جلب رئيس(متفاهم) بقانون انتخابات رئاسية يفصلونه علي هواهم وانتخابات تعطي الفرصة لإعلام العسكر أن يلمع أو يشوه ولبلطجية العسكر أن تطلق أيديهم أو تمسك بأوامر محددة.
إذا كنتم تريدون لثورتكم النجاح فبالله عليكم لا تساعدوهم في إخمادها.